ΕΝΩΣΗ ΣΥΛΛΟΓΩΝ
ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ
( Έδρα : Σχολικό
κτίριο 1ο Δημ. .Ανω Λιοσίων
τηλ. 6977922678,
6934617981)
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Για τη
καθιέρωση της 6ης Μαρτίου ως
«Πανελλήνια
ημέρα κατά της σχολικής βίας»
Η Ένωση Συλλόγων Γονέων Άνω
Λιοσίων, με αφορμή τη καθιέρωση της «
6ης Μαρτίου ως Πανελλήνια ημέρας κατά
της σχολικής βίας» επιθυμεί με τη παρούσα ενημερωτική ανακοίνωση να συμβάλει
στην πληροφόρηση γονέων και μαθητών για το αρνητικό αυτό φαινόμενο.
Η σχολική
βία δυστυχώς αποτελεί σήμερα φαινόμενο διαρκώς αυξανόμενο και συνταρακτικό. Πρόκειται για καταστάσεις όπου
ένα παιδί συστηματικά λέει ή κάνει πράγματα για να επιβάλει τη δύναμη και την
εξουσία του σε ένα άλλο παιδί.
Περιλαμβάνει
εκδηλώσεις ψυχολογικής και σωματικής κακοποίησης από το θύτη στο θύμα, όπως: η
χρήση υποτιμητικών ονομάτων, ο αποκλεισμός του από τις ομαδικές δραστηριότητες,
ο εξευτελισμός του μπροστά σε άλλα παιδιά, οι απειλές, ο εκφοβισμός, ο
ξυλοδαρμός, ο επιβαλλόμενος εξαναγκασμός να κάνει ανεπιθύμητα πράγματα.
Βαρύτατες οι επιπτώσεις στον ψυχισμό του παιδιού, που υφίσταται συστηματικά βίαιες συμπεριφορές: θυματοποίηση, φόβος, απώλεια αυτοπεποίθησης, έλλειψη αίσθησης ελέγχου
Η
ντροπή για αυτό που βιώνει το εμποδίζει στην πλειονότητα των καταστάσεων να
αναφέρει το τραγικό γεγονός σε έναν ενήλικο, με αποτέλεσμα τη διαιώνιση του
φαινομένου και των αρνητικών του επιπτώσεων.
Κάθε παιδί δικαιούται να αισθάνεται ότι ζει σε ένα ασφαλές και προστατευμένο περιβάλλον. Λύση δεν αποτελεί η παρέμβαση στο πρόβλημα, αφού αυτό έχει ήδη λάβει χώρα, αλλά η πρόληψή του και σε αυτή τη διαδικασία είμαστε όλοι μας συνυπεύθυνοι.
Η σχολική βία βασίζεται στον εκφοβισμό με διάφορες μορφές όπως:
• Σωματικός: φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον.
• Λεκτικός: συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών.
• Έμμεσος ή κοινωνικός: προσπάθεια για
κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των
συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή
τους, διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών.
• Ηλεκτρονικός: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.
• Ρατσιστικός: διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας.
• Σεξουαλικός: υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.
Η
αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας στηρίζεται στη πρόληψη είτε
με την εφαρμογή γενικών προγραμμάτων π.χ. το πρόγραμμα της Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. «Stop
στην ενδοσχολική βία» που αφορά όλους, δηλαδή
το σχολείο, την τάξη, τον εκπαιδευτικό, τους μαθητές, τους γονείς τους
και ολόκληρη την τοπική κοινωνία, είτε
στα πλαίσια αποτελεσματικών πρακτικών σε
επίπεδο σχολείου και τάξης.
Ειδικότερα
σε επίπεδο σχολείου και τάξης προτείνονται:
• Η σύνταξη Σχολικής Επιτροπής ενάντια στον εκφοβισμό και την ενδοσχολική βία.
• Η σύνταξη Διακήρυξης του σχολείου ενάντια στη βία: δικαιώματα υποχρεώσεις-καθήκοντα για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας
• Η αύξηση της επίβλεψης του σχολικού χώρου.
• Η ευαισθητοποίηση και συνεργασία με τους γονείς, προκειμένου να σταματήσει ο κύκλος αναπαραγωγής και ενθάρρυνσης της ενδοσχολικής βίας.
• Η συζήτηση για τις επιπτώσεις του εκφοβισμού.
• Η σύνταξη των κανόνων της τάξης ενάντια στη
βία.
• Η παροχή ευκαιριών για θετική έκφραση της επιθετικότητας (π.χ. μέσω τωναθλημάτων)
Κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας έχει
ρόλο και ευθύνη για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού. Ο βαθμός εμπλοκής
κάθε μέλους, σχετίζεται τόσο με την ιδιότητά του, όσο και με τη σοβαρότητα, τη
συχνότητα και την ένταση του περιστατικού εκφοβισμού.
Άλλος είναι ο ρόλος και η ευθύνη του
διευθυντή του σχολείου, άλλος του δασκάλου, άλλος των συμμαθητών, άλλος των
γονιών.
Ωστόσο, θα πρέπει όλοι να συνεργαστούν σε ένα πλαίσιο παράλληλων δράσεων, διότι, αφού η αιτιολογία του εκφοβισμού είναι πολυπαραγοντική και η αντιμετώπισή του θα πρέπει να είναι πολυεπίπεδη.
Σε
κάθε περίπτωση θα πρέπει:
Να
σχεδιαστεί ο τρόπος
παρακολούθησης του προβλήματος ώστε να υπάρχει εποπτεία της εξέλιξης της κατάστασης.
Να εξακριβώνεται
ποιο παιδί είναι αυτό που εκφοβίζεται ή αυτό που εκφοβίζει.
Να
εξακριβώνεται αν υπάρχει ομάδα
παιδιών η οποία ενθαρρύνει ή/και υποστηρίζει το παιδί που εκφοβίζει.
Να υπάρχει άμεση συνομιλία με το παιδί που εκφοβίζεται και να ακούγονται με προσοχή και σοβαρότητα αυτά που έχει να πει.
Να υπάρχει άμεση συνομιλία με το παιδί που εκφοβίζεται και να ακούγονται με προσοχή και σοβαρότητα αυτά που έχει να πει.
Να παρέχεται προστασία, υποστήριξη και κάθε
δυνατή βοήθεια στο παιδί που εκφοβίζεται.
Δείτε το υπόλοιπο αυτής της ανάρτησης.